Zachte Yoga
Deze yogales is toegankelijk voor iedereen, wil je het wat rustiger aan doen, ervaar je veel stress of vermoeidheid, heb je een chronische aandoening zoals fybromialgie, of ben je herstellende na een periode van ziek zijn, dan is deze les uitermate geschikt voor jou.

Hoe ziet een zachte yoga les eruit?
We starten elke les met een ontspannings oefening; liggend of zittend.
Dit kunnen oefeningen uit de mindfulness zijn, ademoefeningen of andere oefeningen om stil te worden. De verdere opbouw van de les is gelijk aan de rustige hatha yogales. We nemen echter de tijd om te bewegen, starten langzaam op en de bewegingen zijn rustig en toegankelijk. Zachte flows, zoals een maangroet kan deel uit maken van de les.
Onderdelen van de les kunnen zijn: meditatie, ademoefeningen, zelfmassage, restorative yoga* en klankoefeningen.
Eén keer per maand wordt de les afgesloten met yoganidra*; een extra lange eindontspanning.
De oefeningen zijn zonder vorm van enige prestatie, je mag genieten van de traagheid.

“Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen”.

Tijdstip: donderdagavond 19.00- 20.00



*Restorative yoga: betekent letterlijk herstellende yoga. Je spreek het herstellend vermogen van je lichaam aan. Tijdens restorative yoga wil je volledig ontspannen. … Het helpt je dieper te ontspannen en je lichaam weer te laten herstellen, maar ook de geest te ontspannen in onze “drukke” wereld. ‍
Kenmerken:
– Het lang (minimaal enkele minuten) aanhouden van yogahoudingen.
– Focus op je adem tijdens de houdingen, waardoor het een meditatief karakter krijgt
– Het volledig ontbreken van inspanning bij de houdingen
– Het gebruik maken van hulpmiddelen (kussens, dekens)

* Yoga nidra: wordt ook wel “slaap yoga” genoemd. Het is niet de bedoeling dat je in slaap valt, je blijft wakker en alert en brengt je lichaam fysiek, mentaal en emotioneel volgens een vast patroon tot een diepe ontspanning.
Yoga nidra helpt je beter en dieper slapen, is goed voor je concentratie, geeft meer rust, creativiteit en energie en versterkt je immuunsysteem. Daarnaast kan yoga nidra helpen tegen angsten, depressie, burn-out.