Rustige hatha yoga

De basis van deze les is Hatha Yoga.
Op een zachte manier creëren we flexibiliteit, balans en kracht.
We starten meestal de les met een meditatie; mindfulness/concentratie oefening, gevolgd door een warming up.

Gedurende de les wisselen inspanning en ontspanning elkaar af.
Inspanning in de zin van statische yogahoudingen; waarin we langer verblijven en de aandacht op het lichaam en de adem is gevestigd.
Of rustige, éénvoudige dynamische reeksen; zoals de aardegroet of een serie uit de Dru yoga.
Ontspanning in de vorm van meditatie en ademoefeningen en de liggende eindontspanning aan het eind van elke les. Ook tussen de verschillende houdingen door worden rustmomenten ingebouwd.

Er is in deze les veel aandacht voor de adem, verschillende meditatie momenten en het soepeler maken van spieren en gewrichten.

Ontspanning staat centraal in de les. Deze les is geschikt voor iedereen. Zeker als je lichamelijke klachten hebt of het wat rustiger aan wilt doen.
Er worden opties gegeven voor intensievere houdingen.

“Ina geeft op een hele afwisselende manier les. Ze geeft goed aan hoe je een oefening zwaarder of lichter kan maken. Zo kan een ieder meedoen op zijn of haar niveau.”

Hatha yoga

Hatha yoga bestaat voornamelijk uit
Asana’s (yogahoudingen).
Hatha yoga is een toegankelijk en praktische vorm van yoga die in het westen het meest beoefend wordt.
Een les Hatha Yoga bestaat uit lichaamshoudingen, ademoefeningen en elke les wordt afgesloten met een eindontspanning (meditatie). De houdingen zijn zowel dynamisch; bewegingen die in elkaar over vloeien, als statisch; in een bepaalde yogahouding blijven.

Deze les wordt ‘s ochtends gegeven en is iets dynamischer dan de rustige Hatha yoga avond lessen.

“De yogalessen van Ina hebben een fijne opbouw waarbij inspanning en ontspanning elkaar afwisselen. Muziek, oefeningen, meditaties en teksten sluiten naadloos op elkaar aan. De yogalessen helpen mij om in balans te blijven.”

Yoga is voor iedereen:

ongeacht geslacht, leeftijd, lenigheid en ervaring. Iedereen oefent op zijn eigen manier; binnen de mogelijkheden van zijn of haar lichaam.
Het gaat om de persoonlijke ervaring en beleving.

Je kunt door yoga meer rust vinden, het kan stress verminderen en de lenigheid kan toenemen.

De ademoefeningen helpen het hoofd leeg te maken en de concentratie te verbeteren/ je voor te bereiden op de eindontspanning.
De yogahoudingen en ontspanningsoefeningen als een bodyscan zorgen ervoor dat je je bewuster wordt van je lichaam, je lichaamsbesef neemt toe.

Er wordt gebruik gemaakt van oefeningen uit de mindfulness wat je meer leert zijn in het hier en nu. Naast hatha yoga als basis, maak ik in mijn lessen gebruik van oefeningen uit de Dru yoga, Tibetaanse yoga, Kundalini yoga en yoga nidra.