In deze tijd komt er veel op kinderen af : mogen kinderen nog wel kind zijn?
De maatschappij stelt veel eisen: kinderen moeten steeds jonger steeds meer. Waar blijft het kinderspel?
Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind.
Hiernaast krijgen kinderen te maken met veel keuzes : activiteiten, sociale contacten,  t.v., computer, mobiele telefoon.

Kinderyoga biedt kinderen handvatten om te filteren en bij zichzelf te blijven: rust te zoeken of juist actief worden.

Yoga is een oosterse wetenschap en leerwijze. Yoga is geen godsdienst. Yoga staat voor het in balans brengen van lichaam en geest en betekent verbinding.
Verbinding tussen het denken, het voelen en het bewegen. Zo werk ik met kinderyoga spelenderwijs aan balans en evenwicht tussen het hoofd, de emoties en het lichaam.koeien_04

Kinderyoga is anders dan yoga voor volwassenen. Binnen de yoga zijn verschillende stromingen. Yoga voor kinderen werkt met hatha yoga.
Deze vorm van yoga is een fysieke variant, die vooral bestaat uit lichaamshoudingen (asana’s) en ademhalingstechnieken (pranayama’s).

Yoga hoeft niet zweverig te zijn; ik geef de kinderyoga op een speelse en nuchtere manier. Ik hou van doen en ben praktisch ingesteld. We doen vaak oefeningen die ervoor zorgen dat je met beide benen juist steviger op de grond komt te staan!

Een kinderyoga les kenmerkt zich door een afwisseling van dynamisch bewegen en rustmomenten. Naast aangepaste yoga oefeningen en spelvormen, wordt er in de les aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Door yoga oefeningen worden kinderen zich op speelse wijze bewust van bijvoorbeeld hun ademhaling of leren het verschil te zien tussen spanning en ontspanning. Kinderyoga is een combinatie van hatha yoga en spel. In de yogalessen die ik geef, staat het spel centraal. Plezier staat tijdens de lessen voorop!

Wil je meer weten, neem dan gerust contact op.

Kinderyoga voor kinderen van 4 t/m 7 jaar:

Het speelse karakter en de dynamiek staat in deze lessen voorop. Kinderyoga op deze leeftijd is één groot avontuur aan de hand van een thema gegeven. Herhaling en eenvoud komt in de les naar voren, wat kinderen een gevoel van herkenning, veiligheid en houvast biedt.
Rustmomenten spelen ook een essentiële rol. Een kind leert op een speelse wijze de afwisseling tussen inspanning en ontspanning op te pikken.

Thema’s die in mijn lessen voorkomen zijn : seizoenen, het circus, piraten of sprookjes.

Bewegen( o.a. Lopen, stampen, kruipen, springen) , tik spelletjes,  yogahoudingen (die naar dieren zijn vernoemd), ademspelletjes, concentratiespelletjes, zintuigspelletjes, liedjes en versjes  zijn de ingrediënten die de yogales inkleuren. Hierbij wordt aangesloten bij de belangstelling en de belevingswereld van de kinderen.leeuw tycho en ik

In de lessen wordt gebruik gemaakt van materialen als kinder/prentenboeken, muziek(instrumenten), spelparachute, kleurplaten in de vorm van een mandala en materialen uit de natuur.

reacties:
7 jarig meisje: “Ik vind kinderyoga leuk omdat je dieren kan nadoen. Ina geeft lief les en ze is een goede juf”
7 jarige jongen zit in de “muishouding”: “dit voelt lekker!”

Kinderyoga voor kinderen van 7 t/m 10 jaar:

De yogahoudingen worden uitdagender en concreter. Deze lessen lijken qua opbouw en onderwerpen op de lessen van de kleuters.
We staan stil bij de opbouw van een yogahouding en welk effect de houding op jou heeft. Geeft een houding je meer kracht of doet het een beroep op je evenwicht?
We luisteren naar elkaar en werken samen met de ander. Het met aandacht voelen (bijvoorbeeld van de adem in je lichaam) zorgt voor ontspanning.
Door de oefeningen kun je aanwezig zijn: bewegen, ervaren, praten, stil zijn.

Aan de hand van thema’s beleven we avonturen: we gaan bijvoorbeeld op reis naar een ander land. Weet jij welk land het is?
We staan stil bij hoe je je voelt en de fantasie wordt gestimuleerd. Thema’s die in mijn lessen voorkomen zijn o.a. culturen (o.a. indianen), emoties, dieren.
we hebben het in de lessen over vrijheid, ergens nieuw zijn of over je eigen plek. de-boom-groep

Bewegen; warming up, tik spelen, yogahoudingen (zonnegroet, maangroet), speelse adem en concentratie oefeningen, samenwerking (in spel, yogahoudingen en massage*),
positieve verhalen, kleuren of tekenen zijn onderdelen van een les.

In mijn lessen maak ik o.a. gebruik van yoga spelkaarten, meditaties voor kinderen, muziek, plaatjes, spelmaterialen als de spelparachute, grote ballen, ballonnen.

Ik geef de kinderyoga lessen in kleine groepen, zodat er meer individuele aandacht is en ik de lessen af kan stemmen op de kinderen.

* Massage wil zeggen dat de kinderen elkaar masseren op een speelse manier. Het aanraken gebeurt op de kleding; ook kan er gebruik gemaakt worden van materialen als een veer of een kwastje.
Bijvoorbeeld: pizza bakken op de rug van een ander.zittende-meditatie

reacties:
10 jarig meisje “wil je t verhaaltje nog een keer lezen, ik werd er zo rustig van”